Akordy kwartowe

Akordy kwartowe to podstawa modalnej harmonii jazzowej, wprowadzająca nowoczesne, otwarte brzmienia. Są wykorzystywane do budowania ciekawych voicingów i progresji harmonicznych, które często pomijają tercję na rzecz bardziej elastycznych i mniej funkcyjnie określonych układów. W praktyce często spotkasz je w modalnym jazzie, awangardzie i muzyce współczesnej. Akordy kwartowe to akordy zbudowane na interwale kwarty (zamiast tercjowych, jak w akordach durowych lub molowych). Oznacza to, że kolejne dźwięki akordu są oddalone od siebie o kwartę — czystą, zwiększoną lub rzadziej zmniejszoną.

  • Budowanie akordów w tercjach jest obecnie uważane za przestarzałe i proste, natomiast konstrukcja w kwartach jest odbierana jako znacznie bardziej wyszukana i nowoczesna.
  • Akordy kwartowe są bardzo wieloznaczne — brak w nich wyraźnego ośrodka tonalnego (czyli nuty głównej), dlatego dany układ może funkcjonować jako wiele różnych akordów.
  • Akordy kwartowe mają lekko zawieszony charakter brzmienia (podobnie jak akordy zawieszone, sus).
  • Ponieważ akordy kwartowe są wieloznaczne i „zawieszone”, nie mają potrzeby rozwiązywania się w żaden konkretny akord — występują jako samodzielne, niezależne jednostki harmoniczne.
  • Akordy kwartowe są analizowane podobnie jak tradycyjne akordy tercjowe — rozpatruje się wszystkie składowe dźwięki i przypisuje odpowiednią nazwę akordu.
    Jednakże takie podejście jest często krytykowane, ponieważ akordy kwartowe brzmią i funkcjonują inaczej niż klasyczne akordy tercjowe. Mimo to standardowa teoria muzyki nadal tego wymaga i jest powszechnie stosowana.
  • Standardowe układy akordów kwartowych zawierają zwykle 5 dźwięków, choć można je redukować do 3 lub 4 albo rozbudowywać do 6 nut.
  • Najczęściej gra się je w środkowym rejestrze pianina, co zapewnia optymalną klarowność i balans brzmienia.

Nazewnictwo

Akordy kwartowe nie mają standardowych symboli funkcyjnych (jak np. Cmaj7). Zapisuje się je najczęściej:

  • opisowo jako quartal voicing,
  • z dokładnym składem dźwiękowym (np. C–F–B♭),
  • lub w kontekście skali, np. „quartal voicing on D Dorian”.

Przykłady akordów kwartowych

  • C–F–B♭ – dwa interwały kwarty czystej, brzmienie otwarte, współczesne
  • D–G–C – klasyczny układ kwartowy, popularny w jazzie modalnym
  • E–A–D – kolejność kwart po kwartach

Przykład akordu kwartowego na bazie C:

  • C – F – B♭
    Interwały:
    C–F — kwarta czysta
    F–B♭ — kwarta czysta
  • C – F – B
    Interwały:
    C–F — kwarta czysta
    F–B — kwarta zwiększona

Porównanie z akordami tercjowymi

Typ budowy Interwały Przykład Charakter
Tercjowa 3 tercje C–E–G stabilny, tonalny
Kwartowa 2 kwarty C–F–B♭ otwarty, modalny, niejednoznaczny funkcjonalnie

Przykład na fortepianie (quartal voicing na C)

  • Lewa ręka (LH): C – F – B♭
  • Prawa ręka (RH): E – A – D

To dwie warstwy kwartowe, razem tworzą 6-dźwiękowy kwartowy blok.


Rodzaje kwart w akordach kwartowych

  • Kwarta czysta (np. C–F)
  • Kwarta zwiększona (np. F–B)
  • Kwarta zmniejszona (rzadziej, np. B–E♭

Trójdźwięki kwartowe mogą występować w trzech postaciach:

(licząc od dołu):
● kwarta czysta + kwarta czysta
● kwarta czysta + kwarta zwiększona
● kwarta zwiększona + kwarta czysta

Układy kwartowe i ich interpretacje akordowe

Dźwięki Interpretacja (nazwa akordu) Opis / Funkcja
E – A    D – G – C Cmaj9/C69 kwartowy układ zbudowany od E, interpretowany jako Cmaj9
A – D   G – C – F Dm11 kwartowy układ z A jako najniższym dźwiękiem, sugeruje Dm11
B – F    A – D – G G9 układ sugerujący G9 z opóźnioną tercją
F – B    E – A – D – G G13 rozszerzona dominanta — G13 z kwartowym ułożeniem
  • Wszystkie kwartowe układy (E–A–D–G itd.) są ambiwalentne — ich funkcja zależy od kontekstu harmonicznego.
  • To samo zestawienie dźwięków może wystąpić w różnych tonacjach i pełnić odmienne role (tonika, subdominanta, dominanta, modalne centrum itp.).
  • Brak tercji w wielu układach nadaje im zawieszony charakter (sus), a obecność 9, 11, 13 rozszerza harmonicznie brzmienie.

Przykłady kwartowych voicingów z przypisanymi akordami:

Voicing (od dołu) Akord docelowy Komentarz
E–A, D–G–C Cmaj13 Quartal voicing + trójdźwięk C-dur (C–E–G)
E–A–D–G CMaj9 Quartal voicing dla CMaj9
A–D–G–C–F Dm11 Modalny quartal voicing dorycki
B–F, A–D–G G9 Dominanta z trytonem i kwartami
F–B, E–A–D G13 Dominanta G13 z kwartowymi warstwami

Rotacje kwartowe (np. E–A–D–G–C) często wykluczają dwa dźwięki skali diatonicznej, które można potem uzupełnić improwizacją lub poprzez konstrukcję akordu.

Nuty Opuszczone nuty Akordy Nuty unikane
EA  DGC F i B C69
Dm11
Am11
FMaj13
Cmaj7 – F
Dm7 – brak
Em7 – F i C
Fmaj7 – brak
FB  EAD G i C G13
Bdim7
Dm69
FMaj7#11
G7 – C
G7sus – brak
Am7 – F
Bdim7 – C
GC  FBE A i D G7sus
FMaj7#11
AD  GCF B i E Dm11
F69
BE  ADG C i F CMaj13
Em11
Bdim7
FMaj13#11
CF  BEA D i G G7sus
FMaj7#11
DG  CFB E i A G7sus
FMaj#11

Rozbudowana progresja ii–V–I w C-dur z quartal voicingami


Podstawowa kadencja jazzowa

Akord Funkcja Składniki
Dm7 ii7 D – F – A – C
G7 V7 G – B – D – F
Cmaj7 Imaj7 C – E – G – B

Wariacja #1 (quartal voicings + rozszerzenia)

Akord Voicing (od dołu) Skala / Funkcja
Dm11 A–D–G–C–F D dorycka, subdominanta modalna
G9 B–F, A–D–G G miksolidyjska, dominanta z trytonem
CMaj9 B–E–A–D–G C lidyjska, tonika modalna

Wariacja #2 (rozszerzona struktura kwartowa)

Akord Voicing (od dołu) Skala / Funkcja
Dm11 A–D–G–C–F jak wyżej
G13 F–B, E–A–D Dominanta G13, quartal + tryton
C69 G–C–E–A Tonika z 6 i 9, otwarta forma

Wspólne cechy kwartowych voicingów

  • Budowa głównie z czystych kwart (modalny idiom jazzu)
  • Częste pomijanie tercji dla otwartego brzmienia
  • Rozszerzenia: 9, 11, 13 – typowe dla jazzu od lat 60.
  • Inspiracja grą McCoya Tynera i stylem harmonicznym Coltrane’a

Przykład rozbudowanej progresji z kwartowymi voicingami i modalną analizą

Funkcja Akord Voicing (od dołu) Skala / Modalność
ii11 Dm11 A–D–G–C–F D dorycka
subV7 / V A♭13 G–C–F–B♭ A♭ lidyjska dominantowa
V7 D7 F♯–A–C–E D miksolidyjska / alterowana
V13 G13 F–B–E–A–D G miksolidyjska / lidyjska b7
I69 C69 G–C–E–A C lidyjska / jonika

 

Dozwolone akordy kwartowe (Allowable chords)

Przykłady akordów budowanych na kwartach, popularnych w jazzie:

  • C69, Dm11, Am11, Fmaj13, G13, Bø7, Dm69, Fmaj7#11, G7sus, CMaj13, Em11, F69, FMaj13#11

Avoid Notes – nuty do unikania w harmonii jazzowej

Akord Avoid Note(s) Powód
Cmaj7 F 4. stopień – unika się go bez podniesienia (#11)
Em7 F, C b9 i 11 – niepożądane w typowym voicingu
G7 C 4. stopień koliduje z tercją i kwintą
Am7 F b6 unika się w eolijskim lub dorianie
Bø7 C m9 koliduje z tercją

Zastosowanie akordów kwartowych

  • Jazz modalny
    • Charakterystyczne dla stylu McCoya Tynera (pianista Johna Coltrane’a)
    • Budują ambiwalentną modalność – pasują do wielu skal (np. doryckiej, lidyjskiej)
  • Voicingi w jazzie
    • Używane jako nowoczesne „bloki akordowe”
    • Symetryczna struktura ułatwia transpozycję i modulację
  • Muzyka XX wieku
    • W muzyce współczesnej, impresjonizmie (Debussy, Ravel), awangardzie

Unikalne cechy kwartowych voicingów:

Cecha Opis
Budowa kwartowa Akordy oparte na czystych kwartach, bez tercji
Brzmienie modalne Niejednoznaczne funkcjonalnie, otwarte i nowoczesne
Rozszerzenia Zawierają 9, 11, 13 – typowe dla jazzu lat 60.
Inspiracja Styl McCoya Tynera i harmonia Johna Coltrane’a

 

Voicing II (SW + US) V (SW + US) I (Qrt / SW) Charakterystyka
#1 SW: D, CUS: F♯, A SW: G, FUS: E, A Qrt: C, F, B♭ Klasyczna progresja z kwartowym blokiem na tonice i górnymi strukturami na II i V.
Shell: D (root 9th), C (7th sus)US: F♯ (sharp 11), A (13) Shell: G (root), F (7th)US: E (3rd), A (13) Kwartowe ułożenie: C (root), F (4th), B♭ (b7)
#2 SW: D, CUS: A♭, C♭ (B) SW: G, F SW: C, F Eksperymentalne, z obniżoną górną strukturą bVI na II; bardziej kolorystyczne brzmienie.
Shell: D (root), C (7th)US: A♭ (b6), C♭ (b1 / enharm. B natural) Shell: G (root), F (7th) Shell: C (root), F (4th)
#3 SW: D, C US: A, D Qrt: C, F, B♭ Podobne do #1, ale z inną górną strukturą na V, zmieniającą barwę akordu.
Shell: D (root), C (7th) US: A (13), D (root 9th) Kwartowe ułożenie: C (root), F (4th), B♭ (b7)
#4 SW + US: bV (np. G♭, D♭) SW: G, F Qrt: C, F, B♭ Użycie bV jako górnej struktury na II, nadające progresji bardziej kolorystyczny, niestandardowy charakter.
Shell typowe + US: G♭ (b5), D♭ (b9) Shell: G (root), F (7th) Kwartowe ułożenie: C (root), F (4th), B♭ (b7)

Kilka wyjaśnień:

  • Shell Voicing (SW) na II i V to głównie root i 7th, czasem z modyfikacjami (np. sus4 zamiast tercji).
  • Upper Structure (US) to triady lub dysonanse nakładane powyżej, często zawierające kolory takie jak #11, 13, b6 czy b5/b9 (w zależności od wersji).
  • Na tonice (I) zawsze kwartowy blok dźwięków, tworzący nowoczesną fakturę, często z nutą obniżonej siódmej (B♭).
  • Notacja nutowa np. C♭ jest enharmonicznie B natural, ale pisana tak ze względu na funkcję harmoniczną.

Wieloznaczność akordów kwartowych

  • Akordy kwartowe, budowane w interwałach kwartowych zamiast tercjowych, są naturalnie wieloznaczne. Oznacza to, że taki sam układ dźwięków może funkcjonować jako różne akordy, zależnie od kontekstu muzycznego i funkcji harmonicznej.
  • Jeden układ kwartowy może być odczytany jako akord typu C69, FMaj13, D9sus, czy inne warianty rozszerzeń — wszystko zależy od punktu odniesienia i brzmienia w otoczeniu harmonicznym.