Akordy z ukośnikiem (Slash Chords)

Akord z ukośnikiem (ang. slash chord) to akord, w którym najniższym dźwiękiem (basem) jest nuta inna niż fundamentalna nuta akordu.

Akordy z ukośnikiem to praktyczne narzędzie zarówno dla muzyków kompozytorów, jak i aranżerów:

  • Umożliwiają kontrolę nad linią basu
  • Pozwalają uproszczać zapis skomplikowanych akordów
  • Działają jako inwersje, substytuty lub narzędzie do budowania napięcia harmonicznego

Zapis: Akord/Bas
Oznacza: graj dany akord, ale z konkretną nutą w basie (po ukośniku).
C = akord C-dur z dźwiękiem C w basie
C/G = akord C-dur z dźwiękiem G w basie

Typ akordu Zapis Bas Przykład
Tradycyjny C C C–E–G (bas: C)
Z ukośnikiem C/G G (nie C) C–E–G (bas: G)

Slash chords:

  • Nadają nowy kolor znanym akordom
  • Umożliwiają użycie chromatyki i niuansów harmonicznych
  • Tworzą konkretne melodie basowe niezależnie od górnej harmonii
  • Umożliwiają tworzenie płynnych progresji (często w krokach sekundowych lub chromatycznych)
  • Np. C/E to pierwszy przewrót C-dur
  • Ale: nie każdy slash chord to inwersja!
    (C/B to nie przewrót — B nie należy do C-dur)

Możliwa niejednoznaczność:

Niektóre slash chords nie zawierają tercji ani septymy, więc trudno określić ich funkcję bez kontekstu.
Przykład:
D/C

  • Skład: D–F#–A nad basem C
  • Brak tercji i septymy dla całego akordu
  • Możliwe interpretacje:
  • CMaj13#11 (gdy funkcja toniczna)
  • C13#11 (funkcja dominantowa)
  • Nie: Cm13#11 (♯11 nie pasuje do molowego charakteru)

Slash chords jako uproszczenie złożonych struktur

Często zamiast zapisu np. CMaj7#9#11 można użyć B/C – prostszy zapis, a efekt harmoniczny podobny.

Korzyści:

  • Czytelność
  • Praktyczność w zapisie nut/akordów
  • Gotowy „voicing” z linią basową

6. Typy slash chords – przykłady i funkcje

Slash Chord Składniki Efektywny akord Skala / Kontekst
C C–E–G CMaj C Major / C Lydian
Db/C Db–F–Ab + C DbMaj7/C C Locrian
D/C D–F#–A + C C13#11 lub CMaj13#11 C Lydian / Lydian Dominant
Eb/C Eb–G–Bb + C Cm7 C Dorian
E/C E–G#–B + C CMaj7#5 C Lydian Augmented
Gb/C Gb–Bb–Db + C C7♭9♭5 C Altered / Half-Whole Dim
G/C G–B–D + C CMaj9 C Major / C Dorian
Ab/C Ab–C–Eb + C C7#9b13 C Altered
A/C A–C#–E + C C13♭9 Half-Whole Diminished
Bb/C Bb–D–F + C C9sus lub Cm11 C Mixolydian / C Dorian
B/C B–D#–F# + C CMaj7#9#11 (lub Altered) Whole-Half Diminished

Oprócz triad durowych można też używać:

  • Triad molowych
    • Gm/C = C9
  • Triad zwiększonych, zmniejszonych
  • Akordów septymowych i dalej rozszerzonych:
    • Dm7/G = G9sus
    • BbMaj7/C = CMaj13#11

Pokrewne techniki

Technika Struktura Przykład
Slash chord 1 dźwięk basowy + triada D/C
Upper Structure 2 dźwięki basowe (np. tritonus) + triada USII
Poliakord Triada nad triadą C/Eb (albo C/Bb/F)