Błędy w improwizacji
Częste błędy początkujących improwizatorów
1. Brak świadomości harmonicznej
- Do częstych błędów początkującego improwizatora należy ignorowanie zasad łączenia skal z akordami.
- Można oczywiście improwizować ze słuchu, ale wymaga to ogromnego talentu i setek godzin świadomego słuchania muzyki.
- Improwizatorów, którzy nigdy nie zagrali złego dźwięku, jest bardzo niewielu.
- Zatem miej w zwyczaju przestrzegać harmonii utworu i grać dźwięki właściwe dla danej progresji.
- Nieprzestrzeganie tej zasady sprawia, że wszystkie Twoje sola brzmią podobnie, niezależnie od utworu.
2. Brak myśli muzycznej i frazowania
- Brak frazowania i myśli muzycznej to bardzo częsty problem.
- Gra bez przerw, bez oddechu powoduje zmęczenie u słuchacza.
- Granie fraz o tej samej długości, bez synkop, pauz i rytmiki swingowej, czyni solo przewidywalnym.
- Błędem jest gra coraz szybciej lub coraz głośniej bez uzasadnienia.
- Szybkość i tempo mogą rosnąć wraz z rozwojem, ale nie graj tylko szybko — różnicuj rytmikę i dynamikę.
3. Brak myślenia motywicznego
- Ciąg przypadkowych dźwięków bez logicznego powiązania to typowy objaw braku motywicznego podejścia.
- Rozwijaj swoje sola poprzez budowanie i przekształcanie motywów, a nie tylko „granie nut”.
- Granie zbyt wielu nowych patternów bez ich ogrania i osadzenia w muzyce też jest błędem.
- Z drugiej strony – granie ciągle tych samych rytmów i melodii staje się monotonne.
- Dlatego warto zapamiętywać nowe pomysły i rozwijać je, nie tylko kopiować.
4. Błędy rytmiczne
- Brak różnorodności rytmicznej sprawia, że improwizacja brzmi jak ćwiczenie techniczne.
- Błędem jest granie wyłącznie ósemkami — korzystaj też z triol, szesnastek, pauz.
- Nie ćwicz tylko ruchów wznoszących lub tylko opadających — muzyka to również kierunek i napięcie.
- Ćwicz we wszystkich tonacjach, a nie tylko w C-dur – unikasz wtedy schematyzmu i rozwijasz swobodę.
5. Artykulacja, dynamika i ekspresja
- Brak dynamiki i artykulacji powoduje, że nawet dobre frazy stają się nijakie.
- Używaj legato, staccato, ghost notes, akcentów – nie graj wszystkiego jednym tonem.
- Zbytnie skupienie się na skalach może prowadzić do mechanicznego grania bez ekspresji.
6. Nieumiejętność słuchania
- Granie odruchowe, bez świadomości harmonicznej ani słuchowej, to jeden z największych błędów.
- Nieumiejętność słuchania zespołu skutkuje graniem „obok” zamiast „z” muzyką.
- Improwizacja to dialog – nie zapominaj o reakcji na to, co dzieje się wokół Ciebie.
7. Złe podejście do błędów
- Nie wpadaj w panikę, jeśli zagrasz złą nutę.
- Błąd to nie dźwięk, ale brak jego ogrania.
- Złą nutę potraktuj jak element ekspresji – ograć ją tak, jakby była zamierzona, to właśnie jazz.