Forma w jazzie

Jazz odziedziczył dużą część swojej struktury formalnej po wcześniejszej muzyce. Typowe wykonanie jazzowe to rodzaj „tematu i wariacji”, formy znanej w muzyce europejskiej od wieków.

W jazzowej wersji „tematu i wariacji” wykonanie zaczyna się od zaprezentowania wcześniej skomponowanej melodii, często standardu popowego lub znanej melodii jazzowej, którą muzycy jazzowi nazywają „head”. To stanowi część „tematu” formy.

Po temacie/head następuje nieokreślona liczba improwizowanych wariacji na temat. Te improwizowane „chorusy” zwykle ściśle podążają za strukturą i harmonią oryginalnego tematu. Zazwyczaj każdy solista wykonuje jeden lub więcej chorusów; jednak kilku solistów może dzielić jeden lub więcej improwizowanych chorusów, stosując „trading fours” lub „trading eights”. W tym przypadku solistów improwizują kolejno, w segmentach formy trwających 4 lub 8 taktów. Tradycyjnie wykonanie kończy się powtórzeniem całego lub części oryginalnego head tune.

Bardziej rozbudowane wersje jazzowej formy „tematu i wariacji” mogą zawierać wstęp, jeden lub więcej interludiów oraz krótkie „tag” lub rozbudowaną kodę.

Forma samego tematu zazwyczaj należy do niewielkiej liczby typowych wzorców występujących w muzyce popularnej. Poniżej omówiono najczęściej spotykane formy.


AABA

Najczęściej spotykaną formą piosenki jest 32-taktowa forma AABA. Składa się z dwóch różnych 8-taktowych sekcji, zwanych „A” i „B”. Sekcja A jest grana dwukrotnie i zazwyczaj ma zakończenia pierwsze i drugie:

  • Pierwsze zakończenie zazwyczaj zawiera „turnaround”, fragment prowadzący z powrotem do początku utworu.
  • Drugie zakończenie często modulowane jest do tonacji sekcji B, czyli „bridge”. Na końcu bridge zwykle następuje modulacja powrotna do tonacji sekcji A.

Przykłady standardów w formie AABA:
Ain’t She Sweet, Am I Blue, Anything Goes, As Time Goes By, The Birth of the Blues, Body and Soul, I Cover the Waterfront, I Got Rhythm, I May Be Wrong, It’s Only a Paper Moon, Jeepers Creepers, Lullaby of Birdland, The Man I Love, Misty, Oh, Lady Be Good, ‘Round Midnight, Satin Doll, September in the Rain, Skylark, Softly, As in a Morning Sunrise, Someone to Watch Over Me, What’s New?, You Are Too Beautiful, You Took Advantage of Me


ABAC

Inną popularną formą jest ABAC, składająca się z czterech 8-taktowych sekcji zgrupowanych w dwa 16-taktowe bloki, które są często identyczne poza zakończeniami.

Przykłady standardów w formie ABAC:
But Not for Me, Dancing in the Dark, Days of Wine and Roses, Do It Again, Dream, Embraceable You, Fine and Dandy, Fools Rush In, I Can’t Give You Anything But Love, I Know That You Know, I Thought About You, I’ve Got a Crush on You, Sometimes I’m Happy, Time After Time, When Your Lover Has Gone


Przekomponowana (Through-Composed)

Niewielka liczba utworów jest through-composed, czyli składa się z jednej dużej sekcji biegnącej od początku do końca, chociaż melodia może nadal być zorganizowana w 4-8-taktowe jednostki (tworząc formę ABCD). Ta forma nie wyklucza pewnego powtarzania motywów tematycznych.

Przykłady: Avalon, Stella by Starlight, You Do Something to Me


Ternary (ABA)

Jeszcze mniejsza liczba utworów korzysta z formy ABA, zwanej też ternarną, powszechnej w europejskich pieśniach artystycznych. Podobnie jak w utworach AABA, formę tę tworzą dwie różne sekcje, ale sekcja A nie jest powtarzana przed sekcją B.

Przykład popularnego standardu w formie ternarnej: I’ll Remember April


Rola form piosenek w jazzie

Wszystkie standardowe formy piosenek są kompletne i samowystarczalne w niewielkiej liczbie taktów, zazwyczaj 32. Istnieje tylko niewielka liczba takich form, a każda z nich jest na tyle prosta, że wykonawcy mogą łatwo utrzymać całą strukturę w pamięci podczas improwizacji. To sprawia, że są one szczególnie użyteczne w jazzie.

Dłuższe, bardziej złożone formy wymagałyby specjalnych umiejętności, co utrudniałoby wspólną improwizację. Ograniczenia narzucone przez standardowe formy piosenek znacznie ograniczają możliwość eksploracji harmonicznej. Formy te są po prostu zbyt krótkie, by budować utwory z sekcjami w różnych tonacjach.


Przykłady analiz standardów jazzowych

Alone Together

  • Forma: A – A – B – A
  • Tonacja: D-moll
  • Charakterystyka: Klasyczna forma AABA z 32 taktami. Sekcje A są niemal identyczne, sekcja B wprowadza kontrast harmoniczny i melodyczny.
  • Źródło: JazzStandards.com

Angel Eyes

  • Forma: A – A – B – A
  • Tonacja: D-moll (przejścia do Bb-dur i A-dur w sekcji B)
  • Charakterystyka: Tradycyjna forma AABA z wyraźnym kontrastem między sekcjami A i B.
  • Źródło: JazzStandards.com

April in Paris

  • Forma: A1 – A2 – B – C
  • Tonacja: C-dur (z elementami tonacji molowej w sekcji C)
  • Charakterystyka: Cztery sekcje; A1 i A2 niemal identyczne, B wprowadza kontrast harmoniczny, C rozwija motywy z sekcji A.
  • Źródło: JazzStandards.com

Autumn in New York

  • Forma: A1 – B – A2 – C
  • Tonacja: F-dur
  • Charakterystyka: Cztery sekcje; A1 i A2 niemal identyczne, B wprowadza kontrast harmoniczny, C rozwija motywy z sekcji A.
  • Źródło: JazzStandards.com

Caravan

  • Forma: A – A – B – A
  • Tonacja: F-moll
  • Charakterystyka: Klasyczna forma AABA z 32 taktami, sekcja B wprowadza kontrast harmoniczny i rytmiczny.
  • Źródło: JazzStandards.com

Crazy Rhythm

  • Forma: A – A – B – A
  • Tonacja: Zmienna (często Bb-dur)
  • Charakterystyka: Dynamiczna forma AABA, często w szybkim tempie.
  • Źródło: JazzStandards.com

Day by Day

  • Forma: A – A – B – A
  • Tonacja: Zmienna (często C-dur)
  • Charakterystyka: Klasyczna forma AABA z 32 taktami.
  • Źródło: JazzStandards.com

Fascinating Rhythm

  • Forma: A – A – B – A
  • Tonacja: Zmienna (często F-dur)
  • Charakterystyka: Energetyczna forma AABA z wyraźnym rytmicznym motywem.
  • Źródło: JazzStandards.com

How Long Has This Been Going On?

  • Forma: A – A – B – A
  • Tonacja: Zmienna (często C-dur)
  • Charakterystyka: Klasyczna forma AABA z 32 taktami.
  • Źródło: JazzStandards.com

I Get a Kick Out of You

  • Forma: A – A – B – A
  • Tonacja: Zmienna (często F-dur)
  • Charakterystyka: Lekka forma AABA z wyraźnym rytmicznym motywem.
  • Źródło: JazzStandards.com

Easy Living

  • Forma: A – A – B – A
  • Tonacja: F-dur
  • Charakterystyka: Klasyczna forma AABA z 32 taktami, sekcja B wprowadza kontrast harmoniczny i melodyczny.
  • Źródło: Wikipedia

Afternoon in Paris

  • Forma: A – A – B – A
  • Tonacja: C-dur
  • Charakterystyka: Tradycyjna forma AABA, sekcja B kontrastuje harmonicznie i rytmicznie.
  • Źródło: Wikipedia

Woody 'n’ You

  • Forma: A – A – B – A
  • Tonacja: D-dur
  • Charakterystyka: Klasyczna forma AABA z sekcją B kontrastującą harmonicznie i rytmicznie.
  • Źródło: Wikipedia

Fire Waltz

  • Forma: A – A – B – A
  • Tonacja: Zmienna (często C-dur)
  • Charakterystyka: Forma AABA z kontrastującą sekcją B.
  • Źródło: Wikipedia

Nica’s Dream

  • Forma: A – A – B – A
  • Tonacja: Zmienna (często C-dur)
  • Charakterystyka: Forma AABA, sekcja B kontrastuje harmonicznie i rytmicznie.
  • Źródło: Wikipedia

All of Me

  • Forma: A – A – B – A
  • Tonacja: C-dur
  • Charakterystyka: Klasyczna forma AABA z kontrastem sekcji B.
  • Źródło: Wikipedia

Fly Me to the Moon

  • Forma: A – A – B – A
  • Tonacja: Zmienna (często C-dur)
  • Charakterystyka: Forma AABA z kontrastującą sekcją B.
  • Źródło: Wikipedia

But Not for Me

  • Forma: A – A – B – A
  • Tonacja: Zmienna (często C-dur)
  • Charakterystyka: Forma AABA z 32 taktami, sekcja B kontrastuje harmonicznie.
  • Źródło: Wikipedia

How High the Moon

  • Forma: A – A – B – A
  • Tonacja: Zmienna (często C-dur)
  • Charakterystyka: Forma AABA z kontrastującą sekcją B.
  • Źródło: Wikipedia

Autumn Leaves

  • Forma: A – A – B – C
  • Tonacja: Zmienna (często C-dur)
  • Charakterystyka: Forma AABC z 32 taktami, sekcja B kontrastuje harmonicznie i rytmicznie.
  • Źródło: Wikipedia

Oprócz formy i tonacji uwzględniono:

  • Liczbę taktów każdej sekcji
  • Typ zakończeń (turnaround/bridge)
  • Charakterystykę fraz sekcji B

Nr Utwór Forma Tonacja Liczba taktów sekcji Zakończenia Charakterystyka sekcji B
1 Alone Together A – A – B – A D-moll 8 + 8 + 8 + 8 1. turnaround 2. modulacja Kontrast harmoniczny i melodyczny
2 Angel Eyes A – A – B – A D-moll (Bb/A) 8 + 8 + 8 + 8 1. turnaround 2. modulacja Wyraźny kontrast A vs B, harmoniczne przejścia
3 April in Paris A1 – A2 – B – C C-dur (z molowymi elementami) 8 + 8 + 8 + 8 1. wstęp 2. powrót do A B kontrast harmoniczny, C rozwija motywy A
4 Autumn in New York A1 – B – A2 – C F-dur 8 + 8 + 8 + 8 1. turnaround 2. modulacja B kontrast harmoniczny, C rozwija motywy A
5 Caravan A – A – B – A F-moll 8 + 8 + 8 + 8 1. turnaround 2. modulacja Kontrast harmoniczny i rytmiczny, egzotyczny rytm
6 Crazy Rhythm A – A – B – A Bb-dur (zmienna) 8 + 8 + 8 + 8 1. turnaround 2. modulacja Wyraźny kontrast, szybkie tempo, energiczne frazy
7 Day by Day A – A – B – A C-dur (zmienna) 8 + 8 + 8 + 8 1. turnaround 2. modulacja Kontrast harmoniczny, rytm umiarkowany
8 Fascinating Rhythm A – A – B – A F-dur (zmienna) 8 + 8 + 8 + 8 1. turnaround 2. modulacja Kontrast rytmiczny i harmoniczny, szybkie tempo
9 How Long Has This Been Going On? A – A – B – A C-dur (zmienna) 8 + 8 + 8 + 8 1. turnaround 2. modulacja Kontrast harmoniczny, melodyczny
10 I Get a Kick Out of You A – A – B – A F-dur (zmienna) 8 + 8 + 8 + 8 1. turnaround 2. modulacja Kontrast harmoniczny i rytmiczny, motywy humorystyczne
11 Easy Living A – A – B – A F-dur 8 + 8 + 8 + 8 1. turnaround 2. modulacja Kontrast harmoniczny i melodyczny
12 Afternoon in Paris A – A – B – A C-dur 8 + 8 + 8 + 8 1. turnaround 2. modulacja Kontrast harmoniczny i rytmiczny, elegancki charakter
13 Woody 'n’ You A – A – B – A D-dur 8 + 8 + 8 + 8 1. turnaround 2. modulacja Kontrast harmoniczny i rytmiczny, bebopowy charakter
14 Fire Waltz A – A – B – A C-dur (zmienna) 8 + 8 + 8 + 8 1. turnaround 2. modulacja Kontrast harmoniczny, melodyka płynna
15 Nica’s Dream A – A – B – A C-dur (zmienna) 8 + 8 + 8 + 8 1. turnaround 2. modulacja Kontrast harmoniczny, rytm latynoski
16 All of Me A – A – B – A C-dur 8 + 8 + 8 + 8 1. turnaround 2. modulacja Kontrast harmoniczny i melodyczny, prosty motyw
17 Fly Me to the Moon A – A – B – A C-dur (zmienna) 8 + 8 + 8 + 8 1. turnaround 2. modulacja Kontrast harmoniczny i rytmiczny, swingowy rytm
18 But Not for Me A – A – B – A C-dur (zmienna) 8 + 8 + 8 + 8 1. turnaround 2. modulacja Kontrast harmoniczny i rytmiczny, popularny standard
19 How High the Moon A – A – B – A C-dur (zmienna) 8 + 8 + 8 + 8 1. turnaround 2. modulacja Kontrast harmoniczny i rytmiczny, szybkie frazy do improwizacji
20 Autumn Leaves A – A – B – C C-dur (zmienna) 8 + 8 + 8 + 8 1. turnaround 2. modulacja B kontrast harmoniczny, C rozwija motywy A
21 Misty A – A – B – A Eb-dur 8 + 8 + 8 + 8 1. turnaround 2. modulacja Kontrast harmoniczny, melodyczny, ballada
22 Satin Doll A – A – B – A C-dur 8 + 8 + 8 + 8 1. turnaround 2. modulacja Kontrast harmoniczny i rytmiczny, swing
23 Softly, As in a Morning Sunrise A – A – B – A C-moll 8 + 8 + 8 + 8 1. turnaround 2. modulacja Kontrast harmoniczny, rytm energiczny
24 Someone to Watch Over Me A – A – B – A G-dur 8 + 8 + 8 + 8 1. turnaround 2. modulacja Kontrast harmoniczny i melodyczny
25 Lullaby of Birdland A – A – B – A F-dur 8 + 8 + 8 + 8 1. turnaround 2. modulacja Kontrast harmoniczny i rytmiczny
26 I Cover the Waterfront A – A – B – A C-dur 8 + 8 + 8 + 8 1. turnaround 2. modulacja Kontrast harmoniczny i melodyczny
27 I Got Rhythm A – A – B – A Bb-dur 8 + 8 + 8 + 8 1. turnaround 2. modulacja Kontrast harmoniczny i rytmiczny, szybkie tempo
28 You Are Too Beautiful A – A – B – A Bb-dur 8 + 8 + 8 + 8 1. turnaround 2. modulacja Kontrast harmoniczny, melodyczny
29 You Took Advantage of Me A – A – B – A C-dur 8 + 8 + 8 + 8 1. turnaround 2. modulacja Kontrast harmoniczny i rytmiczny
30 The Man I Love A – A – B – A C-dur 8 + 8 + 8 + 8 1. turnaround 2. modulacja Kontrast harmoniczny i melodyczny