Akord | Tonacja | Skala | Dźwięki akordu |
---|---|---|---|
Dø7 | F minor melodyczny | F G A♭ B♭ C D E F | D F A♭ C |
G7♭9 | A♭ minor melodyczny | A♭ B♭ C♭ D♭ E♭ F G A♭ | G B D F Ab |
CmMaj7 | C minor melodyczny | C D E♭ F G A B C | C E♭ G B |
Legenda:
-
Dø7 – akord półzmniejszony (Dm7b5)
-
G7♭9 – dominanta z obniżoną noną
-
CmMaj7 – molowy akord z dużą septymą
Rozwiązanie IIø7 → V7♭9 → ? w tonacji molowej nie zawsze kończy się w typowym ImMaj7 — może prowadzić do różnych wariantów toniki, w zależności od:
-
stylu utworu (klasyczny jazz vs modal vs współczesny)
-
emocjonalnej funkcji frazy
-
intencji kompozytora / improwizatora
Rozwiązanie (akord Im) | Opis / Efekt | Użycie |
---|---|---|
ImMaj7 (np. CmMaj7) | Klasyczne rozwiązanie w melodic minor | Styl jazzowy, ballady, modern jazz |
Im6 (np. Cm6) | Rozszerzona wersja z sekstą — cieplejsze brzmienie | Bebop, bossanova, ballady |
Im7 (np. Cm7) | Zapożyczenie z modalnego podejścia lub jako funkcja subdominantowa | Modal jazz, współczesne brzmienia |
IMaj7 (np. CΔ7) | Nietypowe, chromatyczne rozwiązanie – prowadzi do zmiany modalności | Zaskoczenie, modulacja do parallel major |
Brak rozwiązania (np. IIø7 – V7♭9 – modulacja) | Przejściowe użycie – chromatyczny łańcuch | Jazz modalny, kompozycje Wayne’a Shortera |
Kilka przykładów zastosowania:
-
Dø7 → G7♭9 → CmMaj7
→ klasyczne, diatoniczne rozwiązanie w tonacji C melodic minor
(np. ballady Billa Evansa) -
Dø7 → G7♭9 → Cm6
→ typowe rozwiązanie w bebopie, często używane jako tonika w moll -
Dø7 → G7♭9 → Cm7
→ bardziej „modalne” podejście – mniej napięcia, łagodniejsze -
Dø7 → G7♭9 → CΔ7
→ zmiana trybu – może prowadzić do modulacji lub efektu zaskoczenia
IIø7 → V7♭9 → Im (tonika molowa)
Dø7 → G7♭9 może rozwiązać się także na:
→ CmMaj7
→ Cm6
→ Cm7
→ CMaj7 (modalne / paralelne rozwiązanie)
→ Am7♭5 (substytucja chromatyczna)
→ brak rozwiązania (prowadzi gdzie indziej)
Funkcja | Akord | Komentarz |
---|---|---|
IIø7 | Dø7 | Subdominanta molowa (funkcja przygotowawcza) |
V7♭9 | G7♭9 | Dominanta molowa z napięciem (prowadząca) |
ImMaj7 | CmMaj7 | Tonika molowa (melodic minor) |
Im6 | Cm6 | Tonika molowa (częsta w bebopie) |
Im7 | Cm7 | Tonika modalna (łagodniejsza, mniej napięcia) |
IMaj7 | CΔ7 | Paralelna tonacja durowa (efekt zaskoczenia) |