Komping

Komping (z ang. comping, skrót od accompanying – „akompaniować”) to termin stosowany w jazzie, który oznacza rytmiczno-harmoniczny akompaniament wykonywany przez instrument harmoniczny — najczęściej fortepian, gitara lub instrumenty klawiszowe.

W skrócie:

  • Akompaniament to ogólny termin — oznacza „granie pod melodię” (w każdym stylu).
  • Komping to specjalistyczna, jazzowa forma akompaniamentu — interaktywna, rytmiczna, świadoma harmonicznie.

Komping to sposób grania akordów i rytmu, który:

  • wspiera solistę (np. saksofon, trąbkę, wokal)
  • tworzy tło harmoniczne
  • dodaje puls rytmiczny lub akcenty
  • reaguje na frazy solisty, często w sposób interaktywny

Komping na fortepianie

  • Lewa ręka – często gra shell chords (tercja + septyma), niekiedy z basem
  • Prawa ręka – dodaje rytmiczne zagęszczenia, voicingi, akcenty

Komping na gitarze

  • Granie akordów z rytmem (często na 2. i 4. uderzenie taktu)
  • Stosowanie synkop, pauz, rozszerzeń akordów (np. 9, 13, b5)
  • Gitara „rozmawia” z solistą, a nie tylko akompaniuje mechanicznie

Cechy charakterystyczne kompingu:

Cecha Opis
Rytmiczność Nie jest to regularne „granie na cztery” – rytm jest elastyczny, często synkopowany
Harmonia jazzowa Zawiera zaawansowane akordy, alteracje, voicingi
Interaktywność Kompista słucha solisty i reaguje – przez kontrapunkt, powtórzenia, odpowiedzi
Ekspresja Komping może być subtelny lub ekspresyjny, zależnie od stylu (ballada, swing, bebop itd.)


Komping
i akompaniament zamiennie, ale w muzyce jazzowej (i pokrewnych gatunkach) te pojęcia nie są tożsame. Oto jasne zestawienie:

Komping vs Akompaniament

Cecha Akompaniament Komping
Cel Stałe, wspierające tło dla melodii Aktywny, rytmiczny i harmoniczny udział w muzycznej rozmowie
Styl gry Regularny, często powtarzalny Swobodny, elastyczny rytmicznie
Rola wykonawcy Wspiera solistę bez dużej ingerencji Reaguje na solistę, „rozmawia” z nim
Rytm Często równy, przewidywalny Synkopowany, zróżnicowany, z pauzami
Technika Granie pełnych akordów, prostych układów Voicingi, shell chords, rozszerzenia, alteracje
Kontekst Muzyka klasyczna, pop, folk, musical Jazz, blues, fusion, soul, R&B
Ekspresja Często bardziej pasywna Aktywna, czasem niemal improwizowana

Przykład:

Akompaniament w stylu pop:

Pianista gra akordy C – G – Am – F w regularnym rytmie „na cztery”.

Komping w jazzie:

Pianista gra shell chords (Cmaj7 → E–B), z synkopami, pauzami, zmienia rytm i odpowiada frazom saksofonu.