W muzyce kontaminacja może oznaczać:
1. Połączenie różnych trybów w jednej frazie
Np. użycie doryckiego VI (♭VI) z lidyjskim II (IIΔ) w jednej progresji, mimo że normalnie nie współwystępują w jednej tonacji modalnej.
Przykład (w C-dur):
Cmaj7 → Dmaj7 → A♭maj7 → G7 → Cmaj7
lidyjski eolski
Tutaj Dmaj7 pochodzi z trybu lidyjskiego (C lidyjskie: D = IIΔ), a A♭maj7 z trybu eolskiego (♭VI w c-moll). Takie zestawienie to kontaminacja modalna.
2. Połączenie różnych funkcji harmonicznych „z różnych światów”
Np. klasyczna kadencja zakończona jazzowym lub modalnym rozwiązaniem.
Przykład:
Fmaj7 → G7 → A♭maj7 → Cmaj7
F – G7: klasyczna funkcja subdominantowo-dominantowa
A♭maj7: zapożyczenie modalne (♭VI)
→ kontaminacja funkcji klasycznych i kolorystycznych.
3. Zderzenie idiomów stylistycznych
Np. fraza bluesowa zakończona klasyczną kadencją, lub odwrotnie.
Porównanie z innymi pojęciami:
Termin | Znaczenie |
---|---|
Zapożyczenie modalne | Pojedynczy akord z innego trybu (np. ♭VI z eolskiego) |
Substytucja | Zamiana akordu na inny pełniący podobną funkcję |
Kontaminacja | Świadome zmieszanie stylów, trybów lub funkcji w jednej progresji |