Kontaminacja

W muzyce kontaminacja może oznaczać:

1. Połączenie różnych trybów w jednej frazie

Np. użycie doryckiego VI (♭VI) z lidyjskim II (IIΔ) w jednej progresji, mimo że normalnie nie współwystępują w jednej tonacji modalnej.

Przykład (w C-dur):

Cmaj7 → Dmaj7 → A♭maj7 → G7 → Cmaj7  
       lidyjski     eolski

Tutaj Dmaj7 pochodzi z trybu lidyjskiego (C lidyjskie: D = IIΔ), a A♭maj7 z trybu eolskiego (♭VI w c-moll). Takie zestawienie to kontaminacja modalna.


2. Połączenie różnych funkcji harmonicznych „z różnych światów”

Np. klasyczna kadencja zakończona jazzowym lub modalnym rozwiązaniem.

Przykład:

Fmaj7 → G7 → A♭maj7 → Cmaj7

F – G7: klasyczna funkcja subdominantowo-dominantowa
A♭maj7: zapożyczenie modalne (♭VI)
→ kontaminacja funkcji klasycznych i kolorystycznych.


3. Zderzenie idiomów stylistycznych

Np. fraza bluesowa zakończona klasyczną kadencją, lub odwrotnie.


Porównanie z innymi pojęciami:

Termin Znaczenie
Zapożyczenie modalne Pojedynczy akord z innego trybu (np. ♭VI z eolskiego)
Substytucja Zamiana akordu na inny pełniący podobną funkcję
Kontaminacja Świadome zmieszanie stylów, trybów lub funkcji w jednej progresji