Kontrafakty

Słowo kontrafakt (z ang. contrafact) oznacza w muzyce utwór, który wykorzystuje nową melodię skomponowaną na istniejącej progresji akordów (harmonii) innego utworu. W praktyce oznacza to, że kompozytor bierze znany szkielet harmoniczny, czyli sekwencję akordów z oryginalnego utworu i do niego tworzy zupełnie nową linię melodyczną.

W jazzie i innych gatunkach muzycznych pozwalały one na tworzenie nowych tematów bez naruszania praw autorskich do melodii i tekstów. Prawa autorskie w USA chronią melodię i tekst, ale nie chronią progresji akordów. Dzięki temu muzycy mogli improwizować i komponować nowe melodie na bazie znanych schematów harmonicznych, tworząc wiele nowych utworów.

 

Oto podstawowa progresja akordów do „I Got Rhythm” (tzw. Rhythm Changes) w tonacji C-dur, w schemacie AABA (32 takty):

Sekcja A (8 taktów) – powtarzana dwa razy

Takt Akord Funkcja i uwagi
1 Cmaj7 Tonika (I)
2 A7 Dominanta II (V7/ii) – wprowadzenie napięcia
3 Dm7 ii
4 G7 V
5 Cmaj7 Tonika (I)
6 A7 Dominanta II
7 D7 Dominanta V/V
8 G7 Dominanta V

Sekcja B (bridge, 8 taktów) – szereg dominant

Takt Akord Funkcja i uwagi
9 E7 Dominanta VI
10 A7 Dominanta II
11 D7 Dominanta V
12 G7 Dominanta I
13 C7 Dominanta IV
14 F7 Dominanta VII
15 B7 Dominanta III
16 E7 Dominanta VI

Sekcja A (ostatnie 8 taktów) – jak pierwsza A

Takt Akord Funkcja i uwagi
1 Cmaj7 Tonika (I)
2 A7 Dominanta II (V7/ii) – wprowadzenie napięcia
3 Dm7 ii
4 G7 V
5 Cmaj7 Tonika (I)
6 A7 Dominanta II
7 D7 Dominanta V/V
8 G7 Dominanta V

Przykłady kontrafaktów do I Got Rhythm

Tytuł utworu Autor Rok Uwagi
Anthropology Charlie Parker, Dizzy Gillespie 1945 Jeden z najbardziej znanych bebopowych kontrafaktów.
Oleo Sonny Rollins 1954 Prosty, energiczny temat, często grany na jam sessions.
Dexterity Charlie Parker 1947 Parkerowska linia melodyczna z typową bebopową artykulacją.
Moose the Mooche Charlie Parker 1946 Bardzo szybkie tempo, wymagający technicznie temat.
Rhythm-a-Ning Thelonious Monk 1957 Charakterystyczna, „monkowska” melodyka i rytmika.
Cotton Tail Duke Ellington 1940 Jeden z wcześniejszych jazzowych kontrafaktów tej progresji.
Lester Leaps In Lester Young 1939 Wersja swingowa, często traktowana jako pre-bebopowy kontrafakt.
Steeplechase Charlie Parker 1948 Dynamiczny temat z charakterystycznymi skokami melodycznymi.
Salt Peanuts Dizzy Gillespie 1942 Humorystyczny, szybki bebopowy standard.

 

Przykłady kontrafaktów do All the Things You Are

Tytuł utworu Kompozytor / Autor Uwagi
Bird of Paradise Charlie Parker Bebopowy kontrafakt, melodycznie nowy, harmonia oparta na All the Things You Are
Prince Albert Kenny Dorham Nowa melodia na progresji harmonicznej z „All the Things You Are”
Like Someone in Love (częściowo) Jimmy Van Heusen / Johnny Burke Czasem traktowany jako kontrafakt (harmonia bliska „All the Things You Are”)
Half Nelson Miles Davis Bebopowy kontrafakt, korzysta z podobnych progresji akordów
Bird Feathers Charlie Parker Kolejny kontrafakt bebopowy oparty na harmonii standardu

 

 


Przykłady kontrafaktów do What Is This Thing Called Love?

Tytuł utworu Kompozytor / Autor Uwagi
Hot House Tadd Dameron Jeden z najsłynniejszych bebopowych kontrafaktów
Subconscious-Lee Lee Konitz Lekkie, melodyczne podejście do progresji akordów
Bean and the Boys Coleman Hawkins Bebopowy temat wykorzystujący harmonię standardu
Dexterity Charlie Parker Często uznawany za kontrafakt na podobnej progresji (czasem łączony z Rhythm Changes, ale bywa też kojarzony z harmonią „What Is This Thing Called Love?”)
Steeplechase Charlie Parker Bebopowy kontrafakt, rytmicznie zbliżony do harmonii tego standardu

 


Przykłady kontrafaktów do Back Home Again in Indiana

Tytuł utworu Kompozytor / Autor Uwagi
Donna Lee Miles Davis / Charlie Parker Jeden z najsłynniejszych bebopowych kontrafaktów, bardzo szybki i techniczny
Indiana Lester Young Bebopowa wariacja na bazie harmonii Indiana
Indiana (reprise) Charlie Parker Wariant melodyczny, oparty na progresji Indiana
Sippin’ at Bells Miles Davis Kolejny kontrafakt wykorzystujący podobną progresję