Motyw

Motyw jest krótką formułą dźwiękową, najmniejszą figurą metrorytmiczną tworzącą temat muzyczny.
Improwizacja motywiczna może być znakomitym uzupełnieniem ósemkowego ogrywania akordów.
Pomaga budować spójne solo – zamiast losowych dźwięków, masz temat do rozwinięcia.
Daje słuchaczowi coś do zapamiętania.
Tworzy wrażenie logicznej narracji.

Skąd wziąć motyw? Najprościej z tematu utworu, który improwizujesz.
Cechy motywu:
Krótki – często 2–4 dźwięki lub kilka nut rytmicznych.
Charakterystyczny – ma wyraźny kontur lub rytm.
Powtarzalny – można go rozpoznać nawet po zmianie tonacji.
Rozwojowy – motyw może być punktem wyjścia do wariacji, sekwencji, transpozycji itp.

Co można robić z motywem?

Transponować – grać ten sam kształt w innej tonacji.
Sekwencjonować – powtarzać motyw od kolejnych stopni skali.
Rytmizować – zmieniać rytm, zachowując kształt melodyczny.
Odwracać – grać motyw w lustrzanym odbiciu (melodycznie lub rytmicznie).
Rozwijać – dodawać dźwięki, zmieniać kierunek itp.

Dla przykładu, motyw tematu może wyglądać tak:

Można go transponować do właściwej tonacji chwilowej:

Także z uwzględnieniem trybu tonacji chwilowej:

Motyw można powtarzać:

Można przekształcać motyw melodycznie, nieznacznie:

Motyw ze znacznym przekształceniem:

Motyw w odbiciu lustrzanym:

Motyw w wariacji rytmicznej:

Przekształcenie zupełne – nowy motyw:

Motywy są częścią składową fraz. Motyw jest jak słowo, fraza jest jak zdanie. Żeby powiedzieć sensowne i ładne zdanie, trzeba właściwie dobrać słowa.