Notacja akordów

W muzyce popularnej, jazzowej, estradowej itp. przyjęło się używać specyficznej notacji na oznaczenie akordów lub zjawisk harmonicznych. Największą popularnością w muzyce jazzowej cieszą się pierwsze dwa systemy. Oto kilka spośród wielu systemów:
NOTACJA AMERYKAŃSKA (ANGLOSASKI SYSTEM LITEROWY) – przykład:
E♭maj7#5, Cmaj7, Dm7 Em7, Fmaj7, Csus4.

FUNKCYJNA NOTACJA JAZZOWA  – przykład:
Imaj7 IIm7 IIIm7 IVmaj7 V7 VIm7 VIIø7

NOTACJA SOLFEŻOWA (SYSTEM ROMAŃSKI) – przykład:

Zapis literowy Zapis solfeżowy Opis
Em7 Mim7 Mi-moll septymowy
G6 Sol6 G-dur z sekstą
E♭7♭9 Me7♭9 E♭-dominantowy z noną małą
F♯7 Fi7 Fis-dominantowy
Amaj7 Lamaj7 A-dur z wielką septymą
Dm7♭5 Rem7♭5 D półzmniejszony
B♭7 Te7 B♭7 (w solfeżu ti♭ = te)
C♯dim7 Didim7 C♯ zmniejszony septymowy

W notacji solfeżowej stosuje się specjalne sylaby dla półtonów:

Nuty Solfeż
C♯ Di
D♯ Ri
E♭ Me
F♯ Fi
G♯ Si
A♭ Le
B♭ Te

Przykład progresji jazzowej (solfeżowy zapis akordów):

Lam7 – Re7 – Solmaj7 – Domaj7
(Am7 → D7 → Gmaj7 → Cmaj7)
czyli klasyczne IV–II–V–I.

NOTACJA NASHVILLE

Notację Nashville spotkać można wśród muzyków Country i Pop.

– przykład:

Funkcja tradycyjna Nashville Rodzaj akordu
Imaj7 1maj7 durowy z wielką septymą
IIm7 2m7 molowy z małą septymą
IIIm7 3m7 molowy z małą septymą
IVmaj7 4maj7 durowy z wielką septymą
V7 5⁷ dominantowy
VIm7 6m7 molowy z małą septymą
VIIø7 7ø7 półzmniejszony (m7♭5)

Przykład progresji:

6m7 – 2m7 – 5⁷ – 1maj7
1m7 – 4m7 – 5⁷ – 1m7

INNE SYSTEMY NOTACJI

Cijfersysteem (system cyfrowy holenderski/niemiecki)

Numeracja Skandynawska (1–7 z oznaczeniem dur/mol)

Solmizacja relatywna (metoda Kodálya, Berklee solfege)