Notacja akordów
W muzyce popularnej, jazzowej, estradowej itp. przyjęło się używać specyficznej notacji na oznaczenie akordów lub zjawisk harmonicznych. Największą popularnością w muzyce jazzowej cieszą się pierwsze dwa systemy. Oto kilka spośród wielu systemów:
NOTACJA AMERYKAŃSKA (ANGLOSASKI SYSTEM LITEROWY) – przykład:
E♭maj7#5, Cmaj7, Dm7 Em7, Fmaj7, Csus4.
FUNKCYJNA NOTACJA JAZZOWA – przykład:
Imaj7 IIm7 IIIm7 IVmaj7 V7 VIm7 VIIø7
NOTACJA SOLFEŻOWA (SYSTEM ROMAŃSKI) – przykład:
Zapis literowy | Zapis solfeżowy | Opis |
---|---|---|
Em7 | Mim7 | Mi-moll septymowy |
G6 | Sol6 | G-dur z sekstą |
E♭7♭9 | Me7♭9 | E♭-dominantowy z noną małą |
F♯7 | Fi7 | Fis-dominantowy |
Amaj7 | Lamaj7 | A-dur z wielką septymą |
Dm7♭5 | Rem7♭5 | D półzmniejszony |
B♭7 | Te7 | B♭7 (w solfeżu ti♭ = te) |
C♯dim7 | Didim7 | C♯ zmniejszony septymowy |
W notacji solfeżowej stosuje się specjalne sylaby dla półtonów:
Nuty | Solfeż |
---|---|
C♯ | Di |
D♯ | Ri |
E♭ | Me |
F♯ | Fi |
G♯ | Si |
A♭ | Le |
B♭ | Te |
Przykład progresji jazzowej (solfeżowy zapis akordów):
Lam7 – Re7 – Solmaj7 – Domaj7
(Am7 → D7 → Gmaj7 → Cmaj7)
czyli klasyczne IV–II–V–I.
NOTACJA NASHVILLE
Notację Nashville spotkać można wśród muzyków Country i Pop.
– przykład:
Funkcja tradycyjna | Nashville | Rodzaj akordu |
---|---|---|
Imaj7 | 1maj7 | durowy z wielką septymą |
IIm7 | 2m7 | molowy z małą septymą |
IIIm7 | 3m7 | molowy z małą septymą |
IVmaj7 | 4maj7 | durowy z wielką septymą |
V7 | 5⁷ | dominantowy |
VIm7 | 6m7 | molowy z małą septymą |
VIIø7 | 7ø7 | półzmniejszony (m7♭5) |
Przykład progresji:
6m7 – 2m7 – 5⁷ – 1maj7
1m7 – 4m7 – 5⁷ – 1m7
INNE SYSTEMY NOTACJI
Cijfersysteem (system cyfrowy holenderski/niemiecki)
Numeracja Skandynawska (1–7 z oznaczeniem dur/mol)
Solmizacja relatywna (metoda Kodálya, Berklee solfege)