Skale symetryczne to skale muzyczne, których struktura interwałowa opiera się na regularnym, powtarzalnym wzorze — tak, że można je podzielić na równe części oktawy. Innymi słowy, są to skale zbudowane z powtarzających się sekwencji interwałów (np. naprzemiennie półton – cały ton, same całe tony itp.).
1. Cechy charakterystyczne skal symetrycznych
Cecha |
Opis |
Powtarzalność |
Interwały w skali układają się w regularny wzór (np. ½–1–½–1…) |
Symetria |
Skala wygląda „tak samo” niezależnie od punktu startowego |
Ograniczona liczba transpozycji |
Skale powtarzają się cyklicznie, jest tylko kilka unikalnych wersji |
Użycie w muzyce XX w. i jazzie |
Umożliwiają modulacje, napięcia chromatyczne, kolorystykę |
2. Główne skale symetryczne
Nazwa skali |
Alias / Inne nazwy |
Dźwięki (od C) |
Formuła interwałowa |
Wzór interwałów |
Liczba dźwięków |
Transp. |
Zastosowanie typowe |
Całotonowa |
Whole Tone, Sześciostopniowa |
C, D, E, F♯, G♯, A♯ |
1 – 2 – 3 – ♯4 – ♯5 – ♭7 |
1 – 1 – 1 – 1 – 1 – 1 |
6 |
2 |
V7♯5, impresjonizm, efekt „nieważkości” |
Oktatoniczna (Half-Whole) |
Half-Whole Diminished |
C, C♯, D♯, E, F♯, G, A, A♯ |
1 – ♭2 – ♭3 – 3 – ♯4 – 5 – 6 – ♭7 |
½ – 1 – ½ – 1… |
8 |
3 |
V7alt, jazz, C7♭9♯9♯11 |
Oktatoniczna (Whole-Half) |
Whole-Half Diminished |
C, D, D♯, F, F♯, A♯, A, B |
1 – 2 – ♭3 – 4 – ♭5 – ♯6 – 6 – 7 |
1 – ½ – 1 – ½… |
8 |
3 |
dim7 (np. C°7), horror, muzyka filmowa |
Zwiększona |
Augmented |
C, D♯, E, G, G♯, B |
1 – ♭3 – 3 – 5 – ♯5 – 7 |
1½ – ½ – 1½ – ½ |
6 |
4 |
Akordy + (C+), fusion, charakter „obcy” |
3. Struktury symetryczne – porównanie
Cecha |
Całotonowa |
Half-Whole |
Whole-Half |
Zwiększona |
Symetria interwałowa |
✅ |
✅ |
✅ |
✅ |
Unikalne transpozycje |
2 |
3 |
3 |
4 |
Skala oktatoniczna |
❌ |
✅ |
✅ |
❌ |
Skala sześciodźwiękowa |
✅ |
❌ |
❌ |
✅ |
Zastos. do akordów V7 |
✅ |
✅ |
❌ |
⚠ (rzadziej) |
Zastos. do akordów dim7 |
❌ |
⚠ |
✅ |
❌ |
4. Kontekst historyczny i stylistyczny
Skala |
Pochodzenie / Historia |
Całotonowa |
Impresjonizm (Debussy, Ravel); brak napięcia tonalnego, mglista, senna atmosfera |
Half-Whole |
Jazz XX wieku (Coltrane, Parker), pianistyka, alterowane dominanty |
Whole-Half |
Klasyka (Skriabin), horror, muzyka filmowa |
Zwiększona |
Rzadsza; awangarda, fusion, skala o charakterze obłędnym, dwuznacznym |
5. Ograniczona liczba transpozycji
Skale symetryczne powtarzają się cyklicznie w ramach 12-stopniowej skali chromatycznej.
Skala |
Unikalne transpozycje z 12 możliwych |
Całotonowa |
2 |
Half-Whole |
3 |
Whole-Half |
3 |
Zwiększona |
4 |
6. Przykłady akordów wynikających ze skal symetrycznych
Skala |
Przykładowy akord |
Dźwięki akordu |
Typowe oznaczenie |
Całotonowa |
C7♯5♭9 |
C – E – G♯ – B♭ |
C7♯5♭9 |
Half-Whole |
C13♭9♯9♯11 |
C – E – G – B♭ – D♭ – D♯ – F♯ – A |
C13alt |
Whole-Half |
Cdim7 |
C – E♭ – G♭ – A |
C°7 |
Zwiększona |
C+ |
C – E – G♯ |
C+ |
7. Dlaczego skale symetryczne są przydatne?
Nie mają centrum tonalnego, co pozwala na:
- budowanie napięcia i niestabilności
- modulacje enharmoniczne
- chromatyczne i ekspresyjne przebiegi
W jazzie umożliwiają:
- grę „outside”
- tworzenie alterowanych dominant (np. V7alt)
- łączenie kilku akordów w jednej strukturze
W klasyce i filmie:
- budowanie nierealnych, kolorystycznych przestrzeni
- efekty iluzoryczne, niepokojące, „rozmyte”
8. Porównanie ze skalami diatonicznymi
Cecha |
Skale diatoniczne (np. jońska) |
Skale symetryczne |
Zmienność interwałów |
Tak (np. 1 – 1 – ½ – 1…) |
Nie (wzór regularny) |
Liczba transpozycji |
12 (dla każdego tonu) |
Ograniczona (2–4) |
Centrum tonalne |
Tak (tonika) |
Czasem brak |
Harmonia funkcjonalna |
Tak |
Rzadziej / brak |
Przykład |
C-dur (C – D – E – F…) |
C diminished, C whole-tone |