Tabela funkcji harmonicznych akordów

Typ akordu Funkcja Stopień (C-dur) Typowe przykłady Opis / użycie
Durowy (maj, Δ) T (tonika) I, IV Cmaj, Fmaj7 Spokój, stabilność
Molowy (min, -) T, S, D ii, iii, vi Dm, Em, Am Zależnie od kontekstu
Dominantowy (7) D V7, V7/ii, V7/vi G7, A7 (V7/ii) Tension → resolution
Półzmniejszony (ø7) D viiø7, iiø7 Bø7, Dø7 V w moll, II w moll
Zmniejszony (°7) D viio7, viio7/ii B°7, D°7 Silna funkcja dominantowa
Zwiększony (+, aug) D, chromatyczna V+ → I G+ → C Napięcie, chromatyka
sus4, sus2 D, S, modalna V7sus4 G7sus4 Napięcie bez tercji
add9, add11 T, S Iadd9, IVadd11 Cadd9, Fadd11 Koloryzacja toniki/subdominanty
Power chord (5) — (bez funkcji trybu) root only C5, G5 Rock, brak trybu
Slash chord (bas alternatywny) zależnie od pozycji C/E, F/A Zmiana basu, płynność
Alterowane (alt, ♯5, ♭9) D (chromatyczna) V7alt, V7♯9 G7alt Silna dominanta jazzowa
Kwartowe / kwintowe modalna, kolorystyczna zależnie od basu C–F–B♭ Brzmienie współczesne
Tension chords (9, 11, 13) T, S, D Cmaj9, G13 Bogatsze barwy
Bitonalne / politonalne złożone np. C/F C–E–G + F–A–C Kolorystyka współczesna
Cluster / planowane kolorystyczna zależna C–C♯–D Atonalność / napięcie
Modalne (np. Lyd maj7♯11) zależnie od trybu IVmaj7♯11 Fmaj7♯11 Harmonia modalna

Przykładowe funkcje w progresji C-dur:

Stopień Akordy (typowe) Funkcja
I C, Cmaj7, Cadd9 Tonika (T)
ii Dm, Dm7, Dø7 Subdominanta (S)
iii Em, Em7 Tonika zastępcza / mediantowa
IV F, Fmaj7, Fadd9, Fmaj7♯11 Subdominanta (S)
V G, G7, G7alt, G7sus4 Dominanta (D)
vi Am, Am7, Aø7 Tonika zastępcza (T)
vii° B°7, Bø7 Dominanta zastępcza / przejściowa (D)