Typ akordu |
Funkcja |
Stopień (C-dur) |
Typowe przykłady |
Opis / użycie |
Durowy (maj, Δ) |
T (tonika) |
I, IV |
Cmaj, Fmaj7 |
Spokój, stabilność |
Molowy (min, -) |
T, S, D |
ii, iii, vi |
Dm, Em, Am |
Zależnie od kontekstu |
Dominantowy (7) |
D |
V7, V7/ii, V7/vi |
G7, A7 (V7/ii) |
Tension → resolution |
Półzmniejszony (ø7) |
D |
viiø7, iiø7 |
Bø7, Dø7 |
V w moll, II w moll |
Zmniejszony (°7) |
D |
viio7, viio7/ii |
B°7, D°7 |
Silna funkcja dominantowa |
Zwiększony (+, aug) |
D, chromatyczna |
V+ → I |
G+ → C |
Napięcie, chromatyka |
sus4, sus2 |
D, S, modalna |
V7sus4 |
G7sus4 |
Napięcie bez tercji |
add9, add11 |
T, S |
Iadd9, IVadd11 |
Cadd9, Fadd11 |
Koloryzacja toniki/subdominanty |
Power chord (5) |
— (bez funkcji trybu) |
root only |
C5, G5 |
Rock, brak trybu |
Slash chord (bas alternatywny) |
zależnie od pozycji |
C/E, F/A |
|
Zmiana basu, płynność |
Alterowane (alt, ♯5, ♭9) |
D (chromatyczna) |
V7alt, V7♯9 |
G7alt |
Silna dominanta jazzowa |
Kwartowe / kwintowe |
modalna, kolorystyczna |
zależnie od basu |
C–F–B♭ |
Brzmienie współczesne |
Tension chords (9, 11, 13) |
T, S, D |
Cmaj9, G13 |
|
Bogatsze barwy |
Bitonalne / politonalne |
złożone |
np. C/F |
C–E–G + F–A–C |
Kolorystyka współczesna |
Cluster / planowane |
kolorystyczna |
zależna |
C–C♯–D |
Atonalność / napięcie |
Modalne (np. Lyd maj7♯11) |
zależnie od trybu |
IVmaj7♯11 |
Fmaj7♯11 |
Harmonia modalna |
Przykładowe funkcje w progresji C-dur:
Stopień |
Akordy (typowe) |
Funkcja |
I |
C, Cmaj7, Cadd9 |
Tonika (T) |
ii |
Dm, Dm7, Dø7 |
Subdominanta (S) |
iii |
Em, Em7 |
Tonika zastępcza / mediantowa |
IV |
F, Fmaj7, Fadd9, Fmaj7♯11 |
Subdominanta (S) |
V |
G, G7, G7alt, G7sus4 |
Dominanta (D) |
vi |
Am, Am7, Aø7 |
Tonika zastępcza (T) |
vii° |
B°7, Bø7 |
Dominanta zastępcza / przejściowa (D) |