1. Akordy suspensyjne (sus chords)
| Typ | Zapis | Dźwięki | Funkcja |
|---|---|---|---|
| sus2 | Csus2 | C–D–G | zawiesza tercję, brzmi „otwarcie” |
| sus4 | Csus4 | C–F–G | klasyczne napięcie V7sus4 → I |
| 7sus4 | C7sus4 | C–F–G–B♭ | dominanta z zawieszoną tercją |
2. Akordy add (dodane dźwięki)
| Typ | Zapis | Dźwięki | Uwagi |
|---|---|---|---|
| add9 | Cadd9 | C–E–G–D | dodać nonę, bez septymy |
| add11 | Cadd11 | C–E–G–F | czasem z konfliktem (triton E–F) |
| add2 | Cadd2 | C–D–E–G | jak add9, ale nuta D bliżej prymy |
3. Współbrzmienia power chords (kwintowe)
| Typ | Zapis | Dźwięki | Styl |
|---|---|---|---|
| Power chord | C5 | C–G | rock, metal, punk – brak trybu |
4. Akordy open / niepełne (shell chords)
| Typ | Zapis | Przykład | Funkcja |
|---|---|---|---|
| Shell chords | np. C7 (bez kwinty) | C–E–B♭ | minimum informacji o funkcji |
| Rootless voicings | np. Cmaj7 bez prymy | E–G–B | jazzowy standard |
5. Akordy kwartowe i kwintowe (quartal/quintal chords)
| Typ | Zapis | Dźwięki | Styl |
|---|---|---|---|
| Kwartowe | – | C–F–B♭ | współczesna muzyka, modalna |
| Kwintowe | – | C–G–D | rzadziej, ale spotykane w filmowej muzyce |
6. Akordy politonalne i polichordy
| Typ | Zapis | Przykład | Znaczenie |
|---|---|---|---|
| Polichord | C/F | C-dur nad F-dur | dwa akordy na raz |
| Slash chord | C/E | C-dur z E w basie | nie to samo co polichord |
7. Akordy alterowane (altered chords)
| Typ | Zapis | Przykład | Funkcja |
|---|---|---|---|
| alt | G7alt | G7♯5♭9 etc. | jazz, napięcia do rozwiązania |
| alterowane dominanty | G7♯5, G7♯9 | chromatyka i koloryt |
8. Akordy z napięciami (tensions)
| Typ | Zapis | Przykład | Znaczenie |
|---|---|---|---|
| Tensions | C13, C11, C9♯11 | dodatki 9, 11, 13 itd. | kolorystyczne rozszerzenia |
| „Upper structures” | np. E/C7 | funkcja dominantowa przez tryton lub triadę |
9. Akordy modalne i skalowe
| Rodzaj | Skala bazowa | Przykład |
|---|---|---|
| Lydian chords | skala lidyjska | Cmaj7♯11 |
| Phrygian chords | skala frygijska | Cm♭9 |
| Altered scale chords | skala alterowana | G7alt |
| Whole-tone chords | skala całotonowa | C7♯5♯11 |
10. Akordy niekonwencjonalne / współczesne
| Rodzaj | Przykład | Opis |
|---|---|---|
| Cluster chords | C–C♯–D | akordy z dźwiękami blisko siebie |
| Akordy bitonalne | C + D | dwa akordy z różnych tonacji |
| Akordy planowane (parallel chords) | Cmaj → Dmaj → Emaj | planowanie harmoniczne |
| Akordy „pad chord” | np. Csus2add9 | używane w ambient/filmowej muzyce |