Interwały muzyczne i symbolika akordowa

1. Różnorodność symboliki akordów

W muzyce jazzowej istnieje duża różnorodność praktyk związanych z zapisem akordów. To zróżnicowanie prowadzi do wielu sposobów oznaczania tych samych struktur akordowych, co może stanowić wyzwanie dla osób uczących się.

Chociaż elastyczność w interpretacji symboli jest ważna, istnieją ustalone konwencje, których celem jest czytelność i jasność znaczenia. Wśród najistotniejszych elementów zapisu akordu znajduje się skrócona notacja interwałów, szczególnie w odniesieniu do oktawy.


2. Podstawowe pojęcia: interwały

  • Interwał – odległość między dwoma dźwiękami.
  • Najmniejszy interwał w muzyce zachodniej to półton.
  • Ton = 2 półtony.
  • Każdy interwał opisuje się przez:
    • liczbę (stopień) – np. sekunda, tercja, kwarta…
    • jakość – doskonała, wielka, mała, zwiększona, zmniejszona.

3. Symbole interwałów (w zapisie akordowym)

Symbol Nazwa
1 Pryma (podstawa akordu)
♭2 Sekunda mała
2 Sekunda wielka
♭3 Tercja mała
3 Tercja wielka
4 Kwarta czysta
♯4 / ♭5 Tryton (kwarta zwiększona / kwinta zmniejszona)
5 Kwinta czysta
♯5 Kwinta zwiększona
♭6 Seksta mała
6 Seksta wielka
○7 Septyma zmniejszona
7 Septyma mała
△7 Septyma wielka

4. Interwały w jednej oktawie

Nr Interwał Półtony Inne nazwy / uwagi
1 Pryma czysta (czysty unison) 0
2 Sekunda mała 1 Sekunda minorowa
3 Sekunda wielka 2 Sekunda majorowa
4 Tercja mała 3 Tercja minorowa
5 Tercja wielka 4 Tercja majorowa
6 Kwarta czysta 5
7 Tryton (kw. zwiększona / kw. zmniejszona) 6 Interwał zwiększony lub zmniejszony
8 Kwinta czysta 7
9 Seksta mała 8 Seksta minorowa, kwinta zwiększona
10 Seksta wielka 9 Seksta majorowa
11 Septyma mała 10 Seksta zwiększona
12 Septyma wielka 11 Septyma majorowa
13 Oktawa czysta 12

5. Interwały powyżej oktawy (druga oktawa)

Nr Interwał Półtony Inne nazwy / opis
14 Sekunda mała powyżej oktawy 13 Nona mała
15 Sekunda wielka powyżej oktawy 14 Nona wielka
16 Tercja mała powyżej oktawy 15 Decyma mała
17 Tercja wielka powyżej oktawy 16 Decyma wielka
18 Kwarta czysta powyżej oktawy 17 Undecyma
19 Tryton powyżej oktawy 18 Undecyma zwiększona lub duodecyma zmniejszona
20 Kwinta czysta powyżej oktawy 19 Duodecyma
21 Seksta mała powyżej oktawy 20 Tercdecyma mała
22 Seksta wielka powyżej oktawy 21 Tercdecyma wielka
23 Septyma mała powyżej oktawy 22 Kwartdecima mała
24 Septyma wielka powyżej oktawy 23 Kwartdecima wielka
25 Podwójna oktawa czysta 24 Kwintdecyma

6. Interwał a charakter akordu

Interwał Rola w akordzie
Tercja mała Wyznacza akord minorowy
Tercja wielka Wyznacza akord durowy lub dominantowy
Septyma mała Tworzy akord septymowy (dominantowy lub moll7)
Septyma wielka Tworzy akord durowy septymowy

7. Oznaczenia interwałów w muzykologii klasycznej

Zasady:

  • Interwały zapisywane są cyframi arabskimi:
    • 1 = pryma, 2 = sekunda, 3 = tercja, …
  • Dodatkowe symbole:
    • < – interwał większy (duży)
    • > – interwał mniejszy (mały)
    • << – interwał zwiększony
    • >> – interwał zmniejszony

Wyjątki:

  • Septyma wielka: 7<
  • Septyma mała: 7
  • Septyma zmniejszona: 7>
  • Septyma zwiększona: 7<<
  • Kwinta zmniejszona: 5>
  • Kwarta zmniejszona: 4>
Interwał Klasyczne oznaczenie
Pryma czysta 1
Sekunda mała 2>
Sekunda wielka 2<
Tercja mała 3>
Tercja wielka 3<
Kwarta czysta 4
Kwinta czysta 5
Seksta mała 6<
Seksta wielka 6>
Septyma mała 7
Septyma wielka 7<
Oktawa czysta 8
Nona mała 9>
Nona wielka 9<

8. Konsonanse i dysonanse

Konsonanse (zgodnie brzmiące):

  • Doskonałe: interwały czyste – 1, 4, 5, 8
  • Niedoskonałe: tercje i seksty – małe i wielkie

Dysonanse (brzmiące napięciowo):

  • Sekundy – małe i wielkie
  • Septymy – małe i wielkie
  • Tryton – kwarta zwiększona lub kwinta zmniejszona

9. Stosunki częstotliwości (skala czysto temperowana)

Interwał Stosunek częstotliwości
Pryma 1/1
Sekunda mała 16/15
Sekunda wielka 9/8
Tercja mała 6/5
Tercja wielka 5/4
Kwarta czysta 4/3
Kwarta zwiększona 45/32
Kwinta czysta 3/2
Seksta mała 8/5
Seksta wielka 5/3
Septyma mała 16/9
Septyma wielka 15/8
Oktawa czysta 2/1