Pozostałe klasy akordów jazzowych

1. Akordy suspensyjne (sus chords)

Typ Zapis Dźwięki Funkcja
sus2 Csus2 C–D–G zawiesza tercję, brzmi „otwarcie”
sus4 Csus4 C–F–G klasyczne napięcie V7sus4 → I
7sus4 C7sus4 C–F–G–B♭ dominanta z zawieszoną tercją

2. Akordy add (dodane dźwięki)

Typ Zapis Dźwięki Uwagi
add9 Cadd9 C–E–G–D dodać nonę, bez septymy
add11 Cadd11 C–E–G–F czasem z konfliktem (triton E–F)
add2 Cadd2 C–D–E–G jak add9, ale nuta D bliżej prymy

3. Współbrzmienia power chords (kwintowe)

Typ Zapis Dźwięki Styl
Power chord C5 C–G rock, metal, punk – brak trybu

4. Akordy open / niepełne (shell chords)

Typ Zapis Przykład Funkcja
Shell chords np. C7 (bez kwinty) C–E–B♭ minimum informacji o funkcji
Rootless voicings np. Cmaj7 bez prymy E–G–B jazzowy standard

5. Akordy kwartowe i kwintowe (quartal/quintal chords)

Typ Zapis Dźwięki Styl
Kwartowe C–F–B♭ współczesna muzyka, modalna
Kwintowe C–G–D rzadziej, ale spotykane w filmowej muzyce

6. Akordy politonalne i polichordy

Typ Zapis Przykład Znaczenie
Polichord C/F C-dur nad F-dur dwa akordy na raz
Slash chord C/E C-dur z E w basie nie to samo co polichord

7. Akordy alterowane (altered chords)

Typ Zapis Przykład Funkcja
alt G7alt G7♯5♭9 etc. jazz, napięcia do rozwiązania
alterowane dominanty G7♯5, G7♯9 chromatyka i koloryt

8. Akordy z napięciami (tensions)

Typ Zapis Przykład Znaczenie
Tensions C13, C11, C9♯11 dodatki 9, 11, 13 itd. kolorystyczne rozszerzenia
„Upper structures” np. E/C7 funkcja dominantowa przez tryton lub triadę

9. Akordy modalne i skalowe

Rodzaj Skala bazowa Przykład
Lydian chords skala lidyjska Cmaj7♯11
Phrygian chords skala frygijska Cm♭9
Altered scale chords skala alterowana G7alt
Whole-tone chords skala całotonowa C7♯5♯11

10. Akordy niekonwencjonalne / współczesne

Rodzaj Przykład Opis
Cluster chords C–C♯–D akordy z dźwiękami blisko siebie
Akordy bitonalne C + D dwa akordy z różnych tonacji
Akordy planowane (parallel chords) Cmaj → Dmaj → Emaj planowanie harmoniczne
Akordy „pad chord” np. Csus2add9 używane w ambient/filmowej muzyce