Podstawowe skale
Poniższe skale wystarczą, żeby poprawnie improwizować. Ale trzeba je sprawnie grać we wszystkich tonacjach i bez namysłu. Najlepiej w obrębie jednej oktawy.
Skala majorowe:
1. Skala majorowa naturalna. Od dźwięku C jest to gama C-dur (C D E F G A B(♮) C).
Skale minorowe:
1. Minor naturalny (eolski). Gama c-moll naturalna: C D Eb F G Ab Bb C.
2. Minor harmoniczny, który powstał poprzez wprowadzenie do harmonii mollowej durowej dominanty. Gama c- moll harmoniczna: C D Eb F G Ab B(♮) C.
3. Minor dorycki, zwany moll-dur. Gama c-moll dorycka: C D Eb F G A B(♮) C.
Ze względu na dążenie do rozwiązania dźwięku B(♮) na C – minor dorycki stosuje się najczęściej w ruchu wznoszącym, w ruchu opadającym stosuje się minor naturalny.
Taką skale nazywamy mollową melodyczną. Zatem gama C-moll melodyczna w górę to: C D Eb F G A B(♮) C. Gama C-moll melodyczna w dół to: C Bb Ab G F Eb D C. Porównaj
Skale dominantowe.
Dla potrzeb improwizacji wprowadza się termin „skale dominantowe”. To skale, które zawierają w sobie dwa charakterystyczne dla dominanty elementy – wielką tercję i małą septymę. Skal dominantowych jest wiele. Najbardziej potrzebna w nauce improwizacji jest skala miksolidyjska. W tonacji C-major: G A B(♮) C D E F G.
Reasumując, jest bardzo wiele skal muzycznych, niemniej do nauki poprawnej improwizacji w większości standardów wystarczy opanowanie trzech skal kościelnych (modalnych):
– Jońskiej czyli majorowej: w C-dur (C D E F G A B(♮) C),
– Doryckiej kościelnej czyli minorowej: w C-dur D E F G A B(♮) C D
– Miksolidyjskiej czyli dominantowej: w C-dur G A B(♮) C D E F G,
oraz
– minor harmoniczny: C D Eb F G Ab B(♮) C,
– minor melodyczny w górę: C D Eb F G A B(♮) C.
Do imprrowizacji w muzyce pop, jazz rock itp. przyda się pentatonika: C D E G A C.
Do improwizacji w muzyce bluesowej dobrze jest znać skale bluesowe: C Eb F G Bb i inne bluesowe.