Poznanie skal

Gruntowne poznanie skali majorowej (durowej) jest najważniejsze w procesie improwizacji. Od niej należy zatem rozpocząć naukę improwizacji.
Trzeba przy tym mieć świadomość, że trzy najbardziej istotne dla improwizacji skale: jońska, dorycka i miksolidyjska, zawierają się w skali majorowej. Skala jońska to skala majorowa, skala dorycka to skala zbudowana od drugiego dźwięku skali majorowej, a skala miksolidyjska to skala zbudowana od piątego dźwięku skali majorowej.

Poznanie skal oznacza:
opanowanie pamięciowe,
– nabycie pełnego obrazu skali w każdej tonacji,
– świadomość wszystkich dźwięków,
– umiejętność wymienienia dźwięków i bezbłędnego zagrania w różnych tempach,
– umiejętność zagrania dowolnego fragmentu skali, w ruchu wznoszącym i opadającym, w różnorodnych układach rytmicznych,
– łączenie dowolnych tetrachordów (czterech kolejnych dźwięków ) różnych skal,
– znajomość budowy wertykalnej skali, a przynajmniej czterodźwięków septymowych, zbudowanych na I, II i V stopniu skali. Dla skali jońskiej są to czterodźwięki septymowe, z których konieczne jest przyswojenie sobie umiejętności natychmiastowego odnalezienia wielkiej septymy w każdym akordzie: dla Cmaj7 – dźwięk B (nie Bb), oraz świadomość wielkiej tercji.
Dla skali doryckiej, świadomość małej tercji i małej septymy. Dla skali miksolidyjskiej, świadomość wielkiej tercji i małej septymy.