Skale kościelne (modalne).

Skale kościelne (modalne), mimo dosyć mylącej nazwy, są podstawowymi skalami muzyki jazzowej i improwizacji.

dźwięki nazwa skali
C D E F G A B(♮) C
D E F G A B(♮) C D
E F G A B(♮) C D E
F G A B(♮) C D E F
G A B(♮) C D E F G
A B(♮) C D E F G A
B(♮) C D E F G A B(♮)
skala jońska
skala dorycka
skala frygijska
skala lidyjska
skala miksolidyjska
skala eolska
skala lokrycka

Przyjrzyj się uważnie skalom kościelnym i zauważ, że tak naprawdę, żeby je poznać wystarczy dobrze nauczyć się skali majorowej (durowej) i mieć tylko świadomość od jakiego dźwięku zaczyna się właściwa skala kościelna.
Dla przykładu, żeby zagrać skalę półzmniejszoną, lokrycką trzeba skalę majorową rozpocząć od dźwięku leżącego pół tonu niżej od toniki.

Opisując skale, ich nazwy, składniki, akordy na nich zbudowane przyjęto różnorodną terminologię, wprowadzającą sporo zamętu w głowy początkujących improwizatorów.

Należy sobie uświadomić fakt, że:
1) na określenie skali durowej używa się także nazw: majorowa lub jońska,
2) na określenie skali molowej używa się także nazw: minorowa lub dorycka lub minorowa dorycka – dla odróżnienia od innych rodzajów skal minorowych (np. melodycznej, harmonicznej etc.),
3) na określenie skali dominantowej używa się także nazwy skala miksolidyjska.

Z powodu bogactwa anglosaskiej literatury oraz popularności języka angielskiego w muzyce jazzowej, należy znać także angielskie nazwy tych skal.
jońska – Ionian
dorycka – Dorian
frygijska – Frygian
lidyjska – Lydian
miksolidyjska – Mixolydian
eolska – Eolian (Aeolian)
lokrycka – Locrian