Spis treści Akord Akord septymowy zmniejszony (°7) Akordy coltranowskie Akordy Kanonu Pachelbela Akordy kwartowe Akordy powiązane IIm7 – V7. Interpolacje II–V Akordy z ukośnikiem (Slash Chords) Akordy zawieszone (Suspended Chords) Approach Chords – Akordy zbliżające się i przejściowe Artykulacja Autumn Leaves – analiza harmoniczna Backdoor Dominanta Bebop — rewolucja w improwizacji i harmonii Blaczego B zamiast H Błędy w improwizacji Cechy dźwięku Cechy improwizacji Johna Coltrane Charlie Parker – architekt nowoczesnego jazzu Cool Jazz Czym jest improwizacja? Dlaczego należy ćwiczyć skale? Dobre rady Dominanty. Dominanty wtórne Drop Dźwięki spoza skali Elipsa (wyrzutnia) w muzyce Elizja melodyczna Forma w jazzie Frazowanie Frazowanie jazzowe (Jazz Phrasing) Funkcja akordu. Tonalność funkcyjna (Functional Tonality) Górne struktury akordowe (Upper Structure) Hard Bop Harmonia a aranżacja Harmonia a forma utworu jazzowego Harmonia a melodia Harmonia Bebopu Harmonia bluesa Harmonia funkcyjna i tonalność funkcyjna Harmonia jazzowa a klasyczna Harmonia jazzu Free Harmonia modalna – modi skali minorowej melodycznej Harmonia modalna – podstawowe cechy trybów diatonicznych Harmonia molowa Harmonia niefunkcyjna i atonalna w jazzie Harmonia punktu pedalowego (Pedal Point Harmony) Harmonia w muzyce jazzowej Harmonizacja Historia skal muzycznych II V I Improwizacja skalami pentatonicznymi Interwał Interwały muzyczne i symbolika akordowa Inwersja realna vs. inwersja modalna Jak ćwiczyć utwory modalne Jak improwizować? Jak przekształcić dowolną piosenkę w utwór jazzowy? Jazz Free Język muzyczny Charlie Parkera Kadencja IIVI – minor melodyczny Kadencje Komping Kompozycje pentatoniczne Kontaminacja Kontrafakty Kontrapunkt w harmonii jazzowej Koło kwintowe Line Cliches Lydian Chromatic Concept of Tonal Organization Melodia złożona polifonicznie Metoda permutacji – dominanta Metoda permutacji – major Metoda permutacji – minor dorycki Metrum Modalna harmonia jazzowa Modusy Modi skal Motyw Muzyka latynoska i tradycje południowoamerykańskie Niejasność akordowa (Chord Ambiguity) Niejasność skali (Scale Ambiguity) Nierozwiązujące się dominanty septymowe Notacja akordów Nuty unikane (Avoid Notes) Od czego zacząć? Patterny w improwizacji Pivot, modulacja pivotowa Plateau Podstawowe elementy notacji muzycznej Podwójny kontrapunkt oktawowy w progresji ii–V7–I Poliakordy (Polychords) Power chords Poznanie skal Pozostałe klasy akordów jazzowych Progresja harmoniczna Progresja ii–V7–I w muzyce jazzowej Reharmonizacja Reharmonizacja modalna Relacja skala a akord Rodzaje skal Równoważność oktawowa i enharmoniczna Rytmika i akcenty w jazzie Rytmika jazzowa Sheets of Sound – technika improwizacji Johna Coltrane’a Shell Chords Side-Slipping – przesunięcie harmoniczne Skala diatoniczna i centrum tonalne Skala dorycka jako źródło toniki Skala hiszpańska (żydowska) Skala majorowa i tendencje ruchu głosów i akordów Skala zwiększona (Augmented Scale) Skale a substytut dominanty Skale a wymiana modalna Skale bebopowe Skale całotonowe Skale doryckie Skale durowe toniczne Skale i akordy zmniejszone (Diminished) Skale kościelne (modalne). Skale lidyjskie Skale Messiaenowskie Skale modalne w harmonii jazzowej Skale molowe jako źródło przeddominant Skale molowe toniczne Skale pentatoniczne Skale symetryczne Sposoby oznaczania akordów Substytuty akordów Substytuty dominant wtórnych w tonacjach minorowych Substytuty trytonowe (Tritone Substitutions) Szereg alikwotów Tabela funkcji harmonicznych akordów Techniki improwizacji jazzowej Tensions, Extensions, alteracje, Omitted, Add Tetrachordy Tonacja. Pokrewieństwo tonacji Tonicyzacja i modulacja Triada, triada harmoniczna Tworzenie i łączenie wewnętrznych struktur akordów w muzyce modalnej Vertical mode Voicingi cztero- i pięciogłosowe Voicingi jazzowe Walking bass Wpływ Johna Coltrane’a na jazz współczesny Wykorzystanie transkrypcji w praktyce improwizacyjnej Wymiana modalna w harmonii jazzowej Z definicji improwizacji Zamiana harmonii jazzowej na modalną Zboczenie modulacyjne Zestawienie podstawowych skal i akordów Zmiany rytmu harmonicznego Znaczenie teorii jazzu w improwizacji Zwodnicze rozwiązanie dominanty „Berklee Funk”