Zboczenie modulacyjne
Analizując kontekst harmoniczny utworu jazzowego, dobrze jest mieć świadomość funkcji akordu w odniesieniu do tradycyjnej nauki harmonii. Jednym ze zjawisk
Czytaj dalejstrona o improwizacji jazzowej
Analizując kontekst harmoniczny utworu jazzowego, dobrze jest mieć świadomość funkcji akordu w odniesieniu do tradycyjnej nauki harmonii. Jednym ze zjawisk
Czytaj dalejPermutacje dźwięków skali dominantowej miksolidyjskiej dla akordu G7 w tonacji C-dur. 1. 1325 1352 1235 1253 1532 1523 2. 3152
Czytaj dalejPermutacje dźwięków skali minorowej doryckiej dla akordu Dm7 w tonacji C-dur. Sposób pierwszy: Ćwicz ogrywanie akordu Dm7 poniższymi sposobami. 1.
Czytaj dalejZaproponowany w tym rozdziale sposób nauki improwizacji nazwijmy w uproszczeniu „metodą permutacji”. Przypomnijmy dźwięki skali majorowej: Najczęściej spotykaną sytuacją w
Czytaj dalejKlasa akordu Przykłady Durowe (major) C, Cmaj, Cmaj7, C△ Molowe (minor) Cm, Cm7, Cmin7, C− Dominantowe (7) C7, C9, C13,
Czytaj dalejTyp akordu Funkcja Stopień (C-dur) Typowe przykłady Opis / użycie Durowy (maj, Δ) T (tonika) I, IV Cmaj, Fmaj7 Spokój,
Czytaj dalej1. Akordy suspensyjne (sus chords) Typ Zapis Dźwięki Funkcja sus2 Csus2 C–D–G zawiesza tercję, brzmi „otwarcie” sus4 Csus4 C–F–G klasyczne
Czytaj dalejW muzyce jazzowej spotyka się kilka sposobów oznaczeń akordów. AKORD MAJOROWY Oznaczenie Znaczenie Użycie / komentarz Cmaj7 „major 7” Najbardziej
Czytaj dalejW muzyce popularnej, jazzowej, estradowej itp. przyjęło się używać specyficznej notacji na oznaczenie akordów lub zjawisk harmonicznych. Największą popularnością w
Czytaj dalejSpośród czterech właściwości dźwięku: wysokości, głośności, barwy i czasu trwania – wysokość jest tym elementem, który słuch ludzki odnotowuje z
Czytaj dalejTetrachord to cztery kolejne dźwięki skali. Skale (zwykle) składają się z dwóch tetrachordów. Dla skali majorowej są to takie same
Czytaj dalejGruntowne opanowanie skali durowej (majorowej) stanowi fundament nauki improwizacji. To właśnie od niej należy rozpocząć ten proces. Warto przy tym mieć
Czytaj dalejPoniższe skale wystarczą, żeby poprawnie improwizować. Ale trzeba je sprawnie grać we wszystkich tonacjach i bez namysłu. Najlepiej w obrębie
Czytaj dalejElipsa, nazywana również wyrzutnią, to technika kompozytorska polegająca na celowym pominięciu akordu, który – zgodnie z zasadami harmonii – byłby
Czytaj dalejElizja melodyczna to technika stosowana w muzyce, polegająca na „łączeniu” fraz muzycznych poprzez pominięcie ostatniego dźwięku jednej frazy lub pierwszego
Czytaj dalejRóżnica między harmonią jazzową a harmonią klasyczną dotyczy wielu aspektów: budowy akordów, ich funkcji, sposobu prowadzenia głosów, podejścia do napięcia
Czytaj dalejSkala molowa naturalna To średniowieczna skala eolska, uważana za wzorzec skali molowej ze względu na swoje naturalne, pozbawione napięcia brzmienie.
Czytaj dalejOlivier Messiaen stworzył własny system skal – 7 modi, w których układy interwałowe powtarzają się cyklicznie. Z powodu tej regularności
Czytaj dalejSkale durowe-toniczne Skale od których można ułożyć na ich pierwszym stopniu Czterodźwięk toniczny (musi mieć tercję wielką i septymę małą).
Czytaj dalejHarmonia jest jednym z tych elementów dzieła muzycznego, który determinuje grę solisty – zwłaszcza improwizującego. Dlatego nie sposób wyobrazić sobie
Czytaj dalej